מדוע אין נישואים אזרחיים בישראל?

סיפורם של מיכל ויוסי (שמות בדויים) זוג חברים טובים, מדגים בצורה טובה את הבעיה. מיכל ויוסי היו בזוגיות מספר שנים, שניהם גרושים עם ילדים מנישואין קודמים. אחרי שילדיהם נישאו הם קיבלו החלטה למסד את הקשר ולהתחתן. לצערם אז גילו שהם לא יכולים להתחתן.

אומנם שניהם יהודים כשרים, היא בת למשפחה שומרת מצוות והוא חילוני, אך הוא גם כהן, כך שעל-פי ההלכה, כהן לא יכול להתחתן עם אישה גרושה. הם היו הזוג הראשון שזיכנו לחתן בקפריסין!

אם כך, מה למעשה הם הרוויחו מכך? אם המדינה אינה מכירה בנישואי כהנים לנשים גרושות, מהו בדיוק ההבדל?

בשנת 1984 קבע האו"ם כי "כל איש ואשה שהגיעו לפרקם רשאים לבוא בברית הנישואין ולהקים משפחה, ללא כל הגבלה מטעמי גזע, אזרחות או דת. הם זכאים לזכויות שוות במעשה הנישואין, בתקופת הנישואין ובשעת ביטולם" מדינת ישראל מסרבת, באופן עיקבי, לחתום על אמנות שכוללות הכרה בנישואין אזרחיים וכך נותר מצב שבו רשם האוכלוסין מכיר רק בחתונות דתיות .

התוצאה הסטטיסטית העגומה הנובעת מכך היא שישנם מצבים שאינם מאפשרים נישואין כלל וכלל לישראלים מסיבות שונות. בנוסף, ישנם יהודים ישראלים רבים שאינם מעוניינים בנישואין אורתודוקסיים אלא מעוניינים בנישואין אזרחיים. מצב דברים זה הביא לכך שאלפי ישראלים בוחרים שלא להינשא, להינשא בסתר או למצוא פתרונות יצירתיים אחרים.

ארגון "מצילה" יחד עם ארגונים אחרים, הביא לשינוי בשנים האחרונות, לפי שינוי זה מכירה מדינת ישראל, לצרכי רישום במרשם האוכלוסין, בזוגות שנישאו בנישואין אזרחיים בחו"ל (במדינות החתומות על אמנת האג). לכן כיום, יש אפשרות להתחתן בנישואין אזרחיים בקפריסין ולקבל הכרה בישראל.

אז למה למרות זאת מספר הנישאים בנישואים אזרחיים נמוך כל כך?

לא מספרים לנו הכל! מוסד הנישואין בישראל נשלט על-ידי הרבנות, שנשלטת ע"י האורתודוקסיה הדתית בישראל, לא רק היהודית. ברשויות דואגים שלא נדע את זכויותינו המלאות ובכך מונעים מאיתנו את האפשרות למימוש הזכות שלנו להינשא כמו שאנחנו רוצים. ישנה האפלה על כל נושא הנישואין האזרחיים והאדם הממוצע עדיין שרוי בתפיסות וההשלכות על משפחות ומעמדם של ילדיו. כל אלו הפחדות שנועדו לשכנע אותנו שהדרך היחידה האפשרית לנישואין בישראל עוברת ברבנות, בבתי דין הרבניים או בכנסיה.

אנחנו אומרים לזה stop! – די !

להינשא בנישואין אזרחיים יכול להיות תהליך נעים, לא מורכב מידי ואף להפוך לסיפור שתספרו לילדיכם כשיגדלו. אנו ב Getting Married מציעים לכל מי שמעוניין בחתונה אזרחית הסדרי נישואין המתאימים לכם ביותר וליווי בתהליך כולו, מההפקה וחתמת המסמכים ועד קבלת תעודת הנישואין, החתומה שמחייבת את לשכת האוכלוסין להכיר במסמך לצורך רישום כנשואים.

נישואין אזרחיים הם כן אפשרות כיום!

דברו איתנו על כל שאלה או בקשה בנושא.

לכל שאלה אנו מזמינים אותך להתקשר אלינו 058-545-3436 או למלא את הפרטים ונחזור אליך בהקדם

מאמרים אחרונים

דילוג לתוכן